Fehler: Verrührter Symbol blinkt

David_Sweden

Jung-Mitglied
Ort
Hofors
Mein Auto
T5 Caravelle
Getriebe
DSG®
Antrieb
Front
Info om bilen
Motor: 2.5TDi
Växellåda: Automat
Miltal: 16.668 mil
Senaste service: 14.4xx mil
Nästa service: 17.4xx mil
Årsmodell: 2008

Hej!

Tog bilen på en dagstur till Stockholm fram och tillbaka, ca 46 mil tur och retur, har tyckt att bilen har låtit konstigt från motorn tidigare men den har gått som den ska och verkat normalt. Har trott att det var örat som spökat när alla andra har sagt att den låter helt normalt.

Men i går när vi tog bilen så hände något, på vägen ner gick den som den skulle och allt var helt normalt.
På hemvägen med ca 2 mil kvar så började Glögg-symbolen i instrumentpanelen att blinka och i färddatorn så stod det "Engine workshop!", eftersom vi var på motorväg och med så kort väg hem så fortsatte jag vår resa hem. Gjorde ett snabbt stopp innan vi var hemma och släppte av medresenärer - slog av bilen och öppna motorhuven, gick in och starta bilen igen, inget felmeddelande när vi startade, åkte cirka 1 KM och då kom det igen. Åkte hem och tog in instruktionsboken och läste den om vad det stod (s.12 Allmänna rekommendationer om jag kommer ihåg rätt), planerade att ringa verkstad idag men de senaste 3 resorna vi gjort efter så har den inte tänts igen. Visserligen har inte motorn blivit varm innan resorna har tagit slut. Utan felmeddelande har kommit när bilen har varit varm och körd en längre tid...

Har ingen lust att lämna in den på en dyr felsökning/reparation då vi går i tankarna på att byta bil, så därför undrar jag om det är någon här som varit med om liknande felmeddelande eller kanske har tips om vad felet kan vara och vad det kan tänkas kosta att åtgärda?

God fortsättning på det nya T5-året...

/ David

Weitere Informationen: TX-Board - das T5 / T6 Forum: http://tx-board.de/conversations/hej.144170/page-2#message-192973
 
Hello David,

sorry for not replying in Swedish. You may get more help if you write in English as translate.google does not really makes sense of your text. We are mostly German speaking, but my guess is that you will get decent help with English.

Best
Steven
 
Motor: 2.5TDi
Automatik
166680 km
letzter service: 144000 kml
nächster service: 174000 kml
modell: 2008

Hej!

Ich benutzte das Auto für eine Tagestour nach Stockholm und zurück, ca 460 km gesant. Es kam mir vor als ob der Motor komisch klingt aber er lief wie er sollte, also normal. Ich dachte, das Gehör hat mich getäuscht. Die Mitfahrer sagten auch: Alles Normal.

Aber als wir gestern das Auto nutzten, qar auch auf dem Hinweg alles normal. Aber auf dem Rückweg mit ca 20 km bis nach hause blingte das GLÖGG-Symbol und die Anzeige war Motor Werkstatt. DA wir auf der Kraftfahrtstraße mit so kurzem Weg bis nach hause waren, fuhren wir weiter. Ein kleiner Zwischenstopp um einige LEute abzusetzen nutzte ich um den Motor auszuschalten und unter die HAube zu schauen. NACH DEM neustart war der Notlauf beendet, aber er kam nach ca 1 km wieder. Die letzten drei Fahrten kam keine neue Fehlermeldung.
Ich denke, immer nur bei langen Strecken.


Hat einer von euch ne Idee, was das sein könnte? Ich habe keine Möglichkeit, außerhalb der sehr teuren Werkstätten den Fehler auslesen und suchen zu lassen
Weiterhin ein gutes neues T5-JAhr
/ David

Weitere Informationen: TX-Board - das T5 / T6 Forum: http://tx-board.de/conversations/hej.144170/page-2#message-192973[/QUOTE]
 
Danke für die Übersetzung, Klaus.

Wie wir im weiterhelfen sollen weiß ich aber auch nicht. Ohne das Auto auszulesen kommen wir da nicht weiter.

Gruß, Marcus
 
Hallo,

....ich glaube ein Caravelle aus 2008 hat nur eine Anzeige für Motorstörung - keine weiteren Symbole oder Text in der MFA.

Aber von der Beschreibung her, das man den Fehler mit dem Neustart des T5 vorläufig beheben kann, dürfte fast ganz sicher der Druckdifferenz Sensor sein.
Auch die Umschreibung, das der Motor komisch klingt passt dazu, weil er je nach Defekt ständig den DPF am Regenerieren ist.

Optimal wäre einmal Fehlerspeicher auslesen - das kann jede freie Werkstatt machen.

Gruß
Claus

....jetzt darf Klaus wieder übersetzen =)=)
 
Hallo,

....ich habe soeben noch etwas gefunden:

TPI 20121660/2
Leistungsverlust + Lampe Motorstörung (Notlauf).

Fehlereinträge:
P0403: Ventil für Abgasrückführung –N18 Fehlfunktion

P0407: Potentiometer für Abgasrückführung, G 212, Signal zu klein

P0408: Potentiometer für Abgasrückführung, G 212, Signal zu groß

Ursache:
Ein fehlerhafter Deckel an der Steuerung AGR Ventil - Wasser kann eindringen.

Die Innenteile werden gereinigt und ein neuer wasserdichter Deckel muss montiert werden.

Gruß
Claus
 
Hej David, jag översätta lite grann från specialistens svar

Det kan vara tryckdifferenzsensor, en kännt fel
Men där finns också en tekniska information ifrån VW

P0403: Ventil – fel i N18

P0407: Potentiometer för avgasåterföring, G 212, signal för liten

P0408: Potentiometer P0403: Ventil för avgasåterföring, –N18 felfunktion

P0407: Potentiometer för avgasåterföring, G 212, signal för lten

P0408: Potentiometer för avgasåterföring, G 212, signal för stor

Orsak:
fel i locket på styrning avgasåzerförande AGR-ventil, där kan komma vatten i
rensa alla delar inne och montera ett ny lock


Du ska gå till mekanikern och läsa ut felmedelande, där kan du ( eller han ) se vad det handlar om


lycka till och berätta gärna vad det nu var

Klaus
 
Hej , Jag är Gunilla! Jag tycker också att det är differenstryckgivaren. Kostnaden är inte mycket, men gillar att gå någonsin brutits . Byta gånger, sedan den svenska solen skiner igen.

schwedenhappen-1-fb56e833-933d-41de-b2f5-947d9af5da2f.jpg
 
Hello,

Thanks for all the answers, will be read with a diagnostic interface of the week so I will return to what it said.

Will an addition to the first error description:

Took the car on a turn yesterday to the boy's hockey training, 8 miles round trip so it would have a chance to warm up to see if the problem reappeared. And it did it on the way home.

Left the car idling when we released the one who went with us and then noticed that the temperature gauge went from working temperature (90 degrees) down to a quarter of the working temperature. Drove the car ahead and when we were almost home as it had gone up to 90 degrees again, when it suddenly began to decline to the quarter mark again and the light mulled tion started flashing with subsequent error message.

My English is not very good to explain with as've used google translate, so you will have an understanding of it! :)
 
Wenn ich mal Probleme mit meinem Differenzdruckregler habe - Parasol, hast du die Adresse von Gunilla für mich?
 
Kein Problem, Gunilla ist ne ganz nette. Ich werde sie mal fragen :D

LG

Gunnar ääh: Dirk
 
Zurück
Oben