R5 TDI 2.5L ATM - Stahlbuchsen

and_pir

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Hello. Into another thread about the BTDI

Motorschaden 132 kW BiTDI

I read about the rebulit engine, the discussion went OT about the R5 TDI 2.5L and an user (@Christian1621 ) said that there are better rebuildt engines tha the VW ones because other sources (free shops) put into the R5 the "Stahlbuchsen" and they are even cheaper.

Since it's about a R5 TDI, I re-post here tha should be the correct section.

Sie verkaufen den Motor aber günstiger als andere. Ich denke auch, der Gewinn ist halt etwas reduziert, damit nicht das gleich passiert wie beim 5 Zylinder. Da kaufen die Kunden nicht bei VW, weil es aus anderen Quellen bessere Motoren (Stahlbuchsen) für weniger Geld gibt.

@Christian1621
Anderen Quellen? Welche anderen Quellen? Firma Name? Ort? (gogole translator deutsch ^_^ )
Danke Christian.


Using Google images, I saw that Stahlbuchsen should mean Steel Cylinders; is that correct?
So, does this mean that the rebuilt engine is fitted with external cylinders? It looks like something that vw should have done itself since the factory. Oder cars were built this way, with the removable cylinders directly in contact with the collant water.
However, does this mean that the dispalcement is lower? If you have to put external cylinders, the pistons should be smaller... (less bore).

The only company that states they install the steel cylinders that I found in internet is Motorenwerkstatt Bielefeld UG. The advertisement says:

Dieses Angebot gilt für folgende Fahrzeuge:
Hersteller: Volkswagen
Model: T5 Kasten, Multivan, Caravella, California, Pritsche ect.
Motor: 2.5 TDI R5
Leistung: 96 kW - 128 kW / 130 PS - 174 PS
Motorcode: AXE | AXD | BNZ | BPC

Die durchgeführten Arbeiten an unseren Motoren beinhalten die Erneuerung aller Verschleißteile, Pumpenaggregate und Schrauben, sowie die Bearbeitung aller Dicht- und Laufflächen und kommt so einem werksneuen Motor gleich. Alle Bauteile werden ultraschallgereinigt und somit rückstandslos sauber. Eine Auflistung der durchgeführten Prüf- und Instandsetzungsarbeiten ist im nächsten Abschnitt des Angebots zu finden. Sie erhalten dieser Motoren in allen möglichen Ausführungen.


AT Zylinderkopf
►Zylinderkopf abgedrückt & geplant
►Zylinderkopfdichtung erneurt
►Zylinderkopfschrauben erneuert
►Ventildeckeldichtung erneuert
►Hydrostößel erneuert
►Einlassventile erneuert
►Auslassventile erneuert
►Ventilsitze bearbeitet
►Ventilführungen erneuert
►Ventilschaftdichtungen erneuert
►Nockenwelle poliert
►sämtliche Schrauben & Dichtungen erneuert


AT Rumpfmotor
►Motorblock abgedrück & geplant
►Hauptlager + Schrauben erneuert
►Pleuellager + Schrauben erneuert
►Kolben geprüft ggf. ersetzt
Stahlbuchsen in den Zylindern
►Stahl-Kolbenringe erneuert
►Ölpumpe erneuert
►Ölwannendichtung erneuert
►Wellendichtringe erneuert
►sämtliche Schrauben & Dichtungen erneuert

Zusätzliche Arbeit
►Grundreinigung aller Bauteile
►Ultraschallreinigung aller Bauteile
►Spezialreinigung der Ölkanäle
►Rissprüfung
►Honen der Zylinderbohrungen
►Planschleifen der Hauptdichtflächen
►Dichtheit der Ventile prüfen
►Kurbelwelle feinwuchten
►Fachgerechte Montage aller Bauteile
►Verwendung von Original Schrauben

gegen einen Aufpreis können wir Ihnen auch unser
Sorglospaket inkl. Hol -& Bringservice & 24 monatige Gewährleistung anbieten.

►Motor aus -und einbauen (inkl. oben genannte Arbeiten)
►Öl Service wird durchgeführt
►Kühlmittelwechsel wird durchgeführt
►Klima Service wird durchgeführt
►Fehlerspeicher wird ausgelesen/gelöscht
►Probefahrt wird durchgeführt
►Fehlerspeicher wird ausgelesen
►Kunde wird Angerufen
►Fahrzeug Schlüsselfertig übergeben
►24 monatige Gewährleistung ohne KM-Begrenzung

zum Festpreis von 3900 Euro inkl. 19% MwSt.

So, 3.900 euro taxes included for the engine installed into the bus' hood with 24 months of warranty. Do you think is a good option? Is there somebody else on here who had experience with this?
I could go back to the R5 2.5 TDI then... (but EURO4 only) since the T5.2 btdi are very expensive for the budget I was done.

Thanks again guys...
 
I don't think steel insets make the engine better. The plasma coating is normally very resiliant.
 
I think it ist better to refit the engine with steel cylinder liners then to replace the whole block with an new coated one.

There were several damages to the coating (perhaps wrong oil, overheating, tuning, worn injectors,....) and an aluminium block with steel linings is simply bullet proof and a technology used by many manufactures since decades

Many engine shops ( I think even in your country) use these repair methode, like in the adertisment you posted
 
I think it ist better to refit the engine with steel cylinder liners then to replace the whole block with an new coated one.

There were several damages to the coating (perhaps wrong oil, overheating, tuning, worn injectors,....) and an aluminium block with steel linings is simply bullet proof and a technology used by many manufactures since decades

Many engine shops ( I think even in your country) use these repair methode, like in the adertisment you posted

Thank you very much!
Here, you just are told that the engine is "new"... there are not online offers with the list of what is done... To get a clue of what you are buying and how much you have to spend, I have Always to look in Germany.
 
I would ask the seller, what he hast done and changed during the rebuild. If he didn´t know or didnt´t answer, I would buy elsewhere
 
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